Poradnia Dietetyczna Dla Zdrowia Natalia Kudra, 97-300 Piotrków Trybunalski, ul. Belzacka 97B, e-mail: kontakt@poradniadlazdrowia.pl, telefon +48 530 700 894

Jesienno-zimowa dieta uodporniająca

Bardzo ważne jest to, co spożywamy każdego dnia. Aby uchronić się przed infekcjami trzeba sięgać po warzywa i owoce, które zawierają witaminy, minerały i przeciwutleniacze, które będą wzmacniać naszą odporność. Na pewno stawiamy na sezonowość. Wszystkie warzywa korzeniowe- marchew, burak, pietruszka, seler, ziemniaki – wiele z nich sprawdzi się zarówno na surowo, w postaci soków, smoothie, ale również gotowanych czy pieczonych z piekarniku z dodatkiem rozgrzewających przypraw. Na naszych stołach nie może zabraknąć warzyw kapustnych – kapusta biała, czerwona, włoska, pekińska, a także kalafior, brokuły, brukselka czy jarmuż.

Naturalne źródło witaminy C to warzywa kiszone – kapusta kiszona, ogórki czy buraki. Zawierają dobroczynne bakterie, probiotyki które wspomagają nasze jelita, a zatem system trawienny i odpornościowy.

Warzywa z rodziny cebulowatych- cebula, czosnek, pora – są doskonałe na pierwszy objawy przeziębienia, stanowią naturalny antybiotyk w walce z chorobotwórczymi bakteriami, a przy tym nie niszczą dobrych bakterii w naszych jelitach.

Zadbajmy także aby w naszej kuchni nie zabrakło świeżego imbiru, który rozgrzewa organizm i zwalcza wirusy. Można np. dodawać małe kawałeczki imbiru do soków lub ścierać do zupy czy herbaty. W naszej diecie nie może zabraknąć kasz i zbóż takich jak np. jaglana, gryczana, jęczmienna, guinoa czy amarantus. Są źródłem m.in. witamin z grupy B, żelaza i błonnika pokarmowego. Pamiętajmy, że kasza jaglana usuwa nadmiar śluzu z organizmu co jest ważne przy infekcjach. Nie możemy też zapomnieć o natce pietruszki, która jest dobrym źródłem witaminy C, a przy tym możemy cieszyć się jej wartościami cały rok, gdyż możemy ją hodować na własnym parapecie. Jedzmy kiełki- brokułu, słonecznika czy rzodkiewki – mają ostry smak i odkażają jamę ustną, dzięki czemu nie sprzyjają rozwojowi patogenów.

W naszej kuchni nie może zabraknąć przypraw takich jak pieprz, goździki, wanilia, oregano, tymianek, gałka muszkatołowa, anyż, bazylia. Będę one sprzyjać wzmacnianiu odporności. Pamiętajmy, że bardzo ważnym czynnikiem wspomagającym układ odpornościowy jest codzienna aktywność fizyczna- najlepiej na świeżym powietrzu. Nasz układ odpornościowy nie będzie też prawidłowo funkcjonował jeśli nie zadbamy o odpoczynek i o sen.