Poradnia Dietetyczna Dla Zdrowia Natalia Kudra, 97-300 Piotrków Trybunalski, ul. Belzacka 97B, e-mail: kontakt@poradniadlazdrowia.pl, telefon +48 530 700 894

Odchudzanie przez grillowanie?

Poradnia dla Zdrowia - Odchudzanie przez grillowanie

Poradnia dla Zdrowia – Odchudzanie przez grillowanie

Ciepłe majowe wieczory , to czas kiedy zaczyna się sezon grillowania. Ale czy potrawy z grilla mogą być zdrowe i niskokaloryczne? Grillowanie kojarzy się nam przede wszystkim z różnego rodzaju tłustym mięsem oraz kiełbasą, a popite piwem niestety, ale wiążą się z dodatkowymi centymetrami w talii . Jak zatem zgubić zbędne kilogramy , kiedy wokół wszędzie wydobywa się aromat grillowanych potraw? Największym wrogiem odchudzania są marynaty. Lubimy potrawy z grilla ostre i o konkretnym smaku, dlatego marynujemy mięso w dużej ilości oleju z dodatkiem soli i przypraw do grillowania, w których jest mnóstwo soli. Dlatego zamiast gotowych marynat natrzyjmy mięso ziołami i czosnkiem. Dzięki temu unikniemy wielu dodatkowych kalorii. Drugim minusem grillowania jest zamiłowanie do przypiekania. Wysuszone, zbyt długo ogrzewane i przypalone produkty są ciężkostrawne, pozbawione wartości odżywczych i rakotwórcze. Dotyczy to zwłaszcza produktów peklowanych i wędzonych, bowiem azotany i azotyny podczas pieczenia przekształcają się w nitrozoaminy, czyli związki rakotwórcze. Dlatego podstawowa zasada grillowania – trzymamy potrawy na grillu krótko nad ogniem a nie w dymie i pilnujemy, aby się nie przypaliły.

Do zalet potraw z grilla można zaliczyć to, że podczas pieczenia tłuszcz wytapia się z mięsa czy ryby. Zamiast karkówki czy kiełbasy, która ma dużo tłuszczu i kalorii, wybierajmy mięsa chude – pierś z kury czy z indyka pozbawione skóry, wtedy zawartość tłuszczu jest niewielka. Na grilla doskonale nadają się także chude ryby, a jako dodatek świetnie smakują grillowane warzywa – cukinia, szparagi, papryka, czosnek czy cebula. Takie warzywa zawierają mnóstwo witamin i antyoksydantów, błonnika a niewiele kalorii. Należy pamiętać, że bombą kaloryczną są również dodatki do grilla w postaci różnego rodzaju sosów i dipów do sałatek czy mięsa –np. sosy majonezowo-czosnkowe, ketchup itp. Zamiast tego zróbmy domowe sosy na bazie jogurtu naturalnego, czosnku i ziół, do sałatek użyjmy oliwy z oliwek oraz octu balsamicznego. Takie dodatki również doskonale smakują, a dostarczają znacznie mniej kalorii.